Seniorzy są kuszeni w różny sposób, np.: pokazy, wycieczki, bezpłatne badania, prezentacje produktów z upominkami; domokrążcy oferujący sprzęt ; „pracownicy” administracji, poczty, ZUS, energetyki, gazownictwa, wodociągów wykonujący pomiary, proponujący zawieranie umów; kieszonkowcy w zatłoczonych miejscach, oszustwa na tzw. „legendę”, gdzie oszust dzwoni podając się za wnuczka, członka rodziny, itp., podaje powód pilnej potrzeby pieniędzy, są to: wypadek, okup, okazja na zakup mieszkania/samochodu, choroba, adwokat, inwestycje giełdowe; wysyła „zaufaną osobę” po odbiór pieniędzy, bo nie może przyjechać osobiście, istotna jest także presja czasu-pieniądze mają zostać przekazane NATYCHMIAST, oszust prosi przy tym o dyskrecję, zapewnia, że szybko zwróci pieniądze.

Coraz częściej oszuści stosują nowe metody, podając się za funkcjonariusza Policji, CBŚ czy prokuratorów. Dzwonią wtedy ponownie z informacją, że są funkcjonariuszami (podają wymyślony stopień i numer służbowy), przekonują, że przed chwilą dzwonił oszust i namawiają seniorów do wzięcia udziału w akcji/prowokacji zatrzymania oszusta i proszą żeby wpłacił na „bezpieczne konto” lub przekazał rzekomemu funkcjonariuszowi oszczędności.

!!!WAŻNE!!! Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy (ani do depozytu ani na poczet rozwiązania akcji, zabezpieczenia ich przed włamaniem, ponadto nigdy nie kontaktuje się opisując swoje działania !!!

Jak możemy działać aby zapobiegać oszustwom:
– Należy „grać na czas”, zastanowić się gdy odbierzemy podejrzany telefon, rozłączyć się, zadzwonić do najbliższej osoby, na numer alarmowy (Nie należy dzwonić na telefony wskazane przez rozmówców, warto mieć przygotowaną listę telefonów do bliskich, najważniejszych instytucji, w tym telefon do swojego dzielnicowego),
– Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom (warto skonsultować wpłatę/wypłatę dużej sumy pieniędzy przez seniora z członkiem najbliższej rodziny, pomóc może też Policja), nie podpisywać niezrozumiałych dokumentów,
– Warto weryfikować informacje podane przez osoby z „administracji”, sprawdzić prawdziwość podawanych informacji w spółdzielniach, u administratorów budynku lub instytucji (informacje o kontroli z wodociągów, gazownictwa czy energetyki są wywieszone na tablicy ogłoszeń w bloku),
– Przypadki nadużyć przy zawieraniu umów można zgłaszać do UOKiK lub innych instytucji zajmujących się sprawami konsumentów (jest 14 dni na odstąpienie od niekorzystnej umowy),
– Wszystkie przypadki oszustw lub prób oszustwa należy zgłaszać Policji!

!!!OSTROŻNOŚĆ!!! CZUJNOŚĆ!!! OGRANICZONE ZAUFANIE!!!
Numer alarmowy: 112, Infolinia UOKiK: 801 440 220
KOMISARIAT POLICJI WROCŁAW RAKOWIEC
UL. GEN. ROMUALDA TRAUGUTTA 94 50-420 WROCŁAW

TEL. 47 87-143-44 FAKS 71/340-43-91

https://dolnoslaska.policja.gov.pl/wr1/aktualnosci/filmy/20190,Seniorze-Zastosuj-4-zasady-Dolnoslazaka-SPOT.html